دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, :: 18:28 ::  نويسنده : افسانه
تحلیلگران بر این باورند که سیاست‌های ایران، باعث خواهد شد به تدریج سیستم «پترودلار» که آمریکا در سال 1975 آن را ایجاد کرد، از میان برود؛ اما سیستم پترودلار چیست و ایران چگونه خواهد توانست آن را از بین ببرد؟
تاریخ انتشار: 14 بهمن ۱۳۹۰
 

سرویس اقتصادی ـ تحلیلگران اقتصادی انگلیس بر این باورند که حرکت ایران برای فروش نفت خود به نرخی غیر از دلار، برتری سیستم «پترودلار» را از میان خواهد برد.

به گزارش «تابناک»، در سال 1975، سیستم «پترو دلار» شکل گرفت. در آن سال، «نیکسون»، رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی خواست تا نفت خود را به دلار بفروشد.

به دنبال این حرکت، دیگر کشورهای عضو اوپک هم به فروش نفت خود به دلار آمریکا پرداختند و در مدت کوتاهی، تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافت و کشورهایی نیز به استقراض دلار از آمریکا روی آوردند.

این سیستم خودکار به بالا رفتن ارزش دلار در جهان منجر شد و آمریکایی‌ها توانستند اجناس مورد نیاز خود را با تخفیف بسیار بالا از کشورهای دیگر وارد کنند. این روند و تمایل به برتری دلار هنوز هم ادامه دارد، به گونه‌ای که در سال 2010، زمانی که «استراوس کان»، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول، خواهان جایگزینی ارزی جهانی به جای دلار بود، بلافاصله به اتهام تجاوز جنسی، راهی دادگاه و زندان و صد البته از کار برکنار شد.

نمونه‌های دیگری در این زمینه هست؛ اینک ایران می‌خواهد به جای دلار با چین، روسیه و هند با ارزهای خود آنان معامله نفتی انجام دهد. در این باره باید گفت، اگر این اتفاق رخ دهد و کشورهای دیگر هم به این سمت متمایل شوند، جنگ ارزی جدیدی علیه دلار شکل گرفته و ایران در میان آن قرار خواهد گرفت.

افزون بر این، مسأله دیگر انجام معاملات بین‌المللی با طلاست؛ مثل اینکه ایران نفت خود را به هند در ازای دریافت طلا بفروشد، این اتفاق هم اگر رخ دهد، به پایین آمدن شدید قیمت جهانی دلار و بالا رفتن قیمت طلا منجر خواهد شد.

این مسأله‌ای است که آمریکا آن را تحمل نمی‌کند و برای آن جنگ هم می‌کند؛ درست مثل سال 2003 که عراق دیگر نفت خود را نه به دلار که با یورو معامله می‌کرد و بلافاصله با حمله آمریکا روبه‌رو شد. آیا ایران می‌تواند سیستم پترو دلار را از میان ببرد؟
 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, :: 17:57 ::  نويسنده : افسانه

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: 13:10 ::  نويسنده : افسانه
10 زن برتر اقتصادی دنیا
الیزابت وارن، سوز اورمان، ماریا شریور و شیلا بیر و دیگر شش زن در لیست 10 زن برتر در حیطه مالی هرکدام به نوعی در اقتصاد تاثیرگذار بوده ان
نقش برجسته آنها در حالیکه  ما در حال سپری کردن بدترین رکود طی دهه های اخیر هستیم ، اهمیت بیشتری مییابد.

مبارزه علیه زیاده روی وال استریت
شیلا بیر، رئیس شرکت بیمه سپرده گذاری فدرال
مری شایپرو، رئیس کمیسیون اوراق بهادار و مبادلات سهم


بیر رئیس مصمم و سخنور شرکت بیمه سپرده گذاری فدرال(تصویر سمت چپ) یکی از معدود افرادی بود که مشکلاتی که منجر به رکود بازار اعتبارات شد و  در سیستم مالی دنیا گسترش پیدا کرد را پیش بینی کرد. درحالیکه واشنگتن درحال وضع قوانین جهت جلوگیری از یک بحران مالی دیگر است، او به همراه الیزلبت وارن و  مری شایپرو (تصویر سمت راست) رئیس کمیسیون اوراق بهادار و سهم که مدت بیست سال است که جز طلایه داران نظام نامه های مالی بوده و پیش از این منصب ریاست در چهار دوره ریاست جمهوری خدمت نموده است در حال تلاش برای بهبود این اوضاع نابه سامان هستند. آنها همچنین می کوشند تا از تکرار یک بحران جلوگیری کرده و راهی را که دولت برای نسل آینده پشتیبانی میکند را شکل دهند. در جلد مجله ماه می تایم به این سه زن لقب کلانترهای جدید وال استریت داده شد.
 

حمایت از مصرف کننده
الیزابت وارن، رئیس هیئت کنگره ای نظارت بر برنامه کمک به سرمایه های در حال خطر


یکی از مولفه های قانون اصلاح وال استریت و حمایت مصرف کننده دیوان حمایت مالی مصرف کننده است، که استاد حقوق دانشگاه هاروارد، الیزابت وارن به هدایت آن خواهد پرداخت که البته این طرح ایده خود اوست. این گروه
حافظ مصرف کننده علاقمند به حمایت از آمریکایی ها در برابر اقدامات مالی ناعادلانه و سودجویانه میباشد و درصدد است تا اطلاعات دقیق و روشن برای خانواده ها و مشاغل کوچک ارائه دهد تا مطمئن شوند که وامهای بانکها، رهن ها و کارتهای اعتباری منصفانه و قابل پرداخت هستند. به بیان دیگر این دیوان درصدد است تا مصرف کنندگان را در اولویت قرار دهد.


سواد مالی
موریل سیبرت، مدیر اجرایی موریل سیبرت و همکاران


شاید شما سیبرت را بشناسید  اولین زن در حوزه مالی علاقمند به موضوع زنان و تجارت. او اولین زنی است که در بورس نیویورک صاحب کرسی شد(1967)، اولین زن در سمت ناظر در بانکداری ایالت نیویورک(1977) ، و شرکتی که او تاسیس کرد، موریل سیبرت و همکاران اولین بورسی است که با حضور ملی منحصرا در اختیار زنان است. او همچنین شبکه ی Women's Financial را تاسیس کرد تا به زنان کمک کند تا سرمایه گذاریهای مطمئنی انجام دهند. و اما چیزیکه شاید شما در مورد او ندانید: او می خواهد سواد مالی را از خود به ارث بگذارد. او با تلاش بی وقفه درصدد است تا برنامه سواد مالی اش ملی اش شود( این برنامه اکنون در دبیرستانها حضور دارد). آمار نشان می دهد که 92میلیون آمریکایی به دانش شخصی مالی خود نمره C، D یا F داده¬اند.

رهایی از قرض
سوزان کیتینگ، رئیس و مدیر اجرایی سرمایه¬گذاری ملی برای مشاوره اعتبارات


شاید لزوما شما او را نشناسید اما سازمانی که او مدیریت میکند را میشناسید   سرمایه گذاری ملی برای مشاوره  اعتبارات. بزرگترین و قدیمی ترین سازمان غیر تجاری مشاوره اعتبارات. آژانسهای این سازمان به حدود 4میلیون نفر آمریکایی درسال 2009 با وجود آشفتگی در بازار بورس و رکود اقتصادی ارائه خدمت کردند.

قدرت بخشی و الهام دهی
ماریا شریور: "قومیت یک زن همه چیز را تغییر میدهد."


ماریا شریور،میزبان کنفرانس ملی زنان، زن شماره یک کالیفرنیا، در تلاش است تا به زنان تلقین کند تا به نحوی خود را عوض کنند که "معمار تغییر" خود باشند.  گزارش او این دستاوردها را شرح می دهد: زنان 50% نیروی کار امروز را تشکیل می دهند، 40% زنان شاغل در منصب مدیر و کارشناس هستند، زنان صاحب 50% ثروت شخصی هستند و بیش از 80% خرید مصرف کنندگان را تشکیل می دهند. از هر 10 خانواده آمریکایی  در 4 خانواده مادران نان¬آوران خانه هستند.

اندرز مالی
سوز اورمان (تصویر سمت چپ)، مجری برنامه  " "Suze Orman Show در شبکه CNBC
جین چتزکی(تصویر سمت راست) ویراستار مالی برنامه "Today Show"

 

سالهاست که اورمان و چتزکی در حال آموزش آمریکاییها و دادن اندرزهای مالی از بودجه ریزی تا بازنشستگی هستند. هرکدام از این کارشناسان مالی رویکرد خود را دارند ( چتزکی  بیشتر روشمند است؛ اورمان حلال مشکلات مالی). اما راهنمایی آنها همیشه مورد علاقه میلیونها بیننده و خواننده است. اورمان و چتزکی هردو مولفان پرفروشی هستند و هر کدام هفت کتاب نوشته اند.

پس¬انداز پول
کاترین فینی
استفانی نلسون

 

از آنجائیکه آمریکاییهاهمیشه به دنبال معاملات در هر چیزی از لباس تا غذا هستند، این معاملات را با کمک دو پس انداز کننده موفق،  کاترین فینی اولین وبلاگ نویس برای دریافت کتاب از یک انتشارات معتبر( چگونه طراح بودجه باشیم) و استفانی نلسون نویسنده نیویورک تایمز ، پیدا میکنند. فینی بیش از 10000دنباله رو در توئیتر دارد؛ سایت نلسون   couponmom.com با افتخار 2.5 میلیون کاربر دارد.
iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 14:44 ::  نويسنده : افسانه

نخستین تقسیم بندی از کشورهای جهان تقسیمبندی «هاوس هوفر آلمانی است»، صاحبنظر جغرافیای سیاسی در قبل از جنگ جهانی دوم. هوفر، جهان را به دو بخش شمال و جنوب تقسیم کرد و معتقد بود که قدرتهای بزرگ صنعتی جهان همگی در نیمکرة شمالی زمین قرار دارند. به گمان هوفر، چهار کشور صنعتی ایالات متحده، آلمان، روسیه و ژاپن از قویترین کشورهای جهان به شمار میروند و دیری نخواهد پایید که این قدرتها، نواحی اطراف بویژه همة مناطق جنوبی خود را به کشور خود ملحق خواهند کرد و جهان به چهاربخش زیر تبدیل خواهد شد: 1) اتحادیة کشورهای امریکایی (پان امریک) به رهبری ایالات متحده؛ 2) اتحادیة کشورهای اروپا _ افریقا (ارو _ آفریک) به رهبری آلمان؛ 3) بلوک کمونیست به رهبری روسیه؛ و 4)بلوک شرق آسیا به رهبری ژاپن.

محافل سیاسی دیپلماتیک و برخی سازمانهای بینالمللی اصطلاح شمال و جنوب را بعد از جنگ جهانی دوم، نه در معنای جغرافیای سیاسی فوق، بلکه بیشتر در معنای اقتصادی آن، به کار گرفتند.

اصطلاح جهان سوم را نخستین بار آلفرد سووی، جمعیت شناس و اقتصاد دان فرانسوی، در 1925 به کار برد. هدف وی از این کار، طبقهبندی کردن کشورهای خارج از دو بلوک سیاسی، نظامی و اقتصادی آن زمان (بلوکهای شرق و غرب) بود.

در دهههای 50 و 60 قرن بیستم که استعمار زدایی بسرعت در جهان گسترش یافت، تقسیمبندیهایی تحت عنوان کشورهای «توسعه یافته» و «توسعه نیافته» به وجود آمد. عنوان دوم به کشورهایی اطلاق میشد که تولید ناخالص سرانة ملی آنها کمتر از 500 دلار بود. پس از چندی اصطلاح «توسعه نیافته» به «کم رشد» یا «در حال توسعه» یا «در حال رشد» تبدیل شد. در اواخر دهة 1960 سلسله اصطلاحات تازهای در این عناوین بر مبنای میزان ثروت و موقعیت جغرافیای سیاسی کشورها ارائه شد. بنا به این تقسیمبندی، کشورهای سرمایهدار امریکای شمالی، اروپای غربی، ژاپن، استرالیا و زلاندنو کشورهای جهان اول نام گرفتند، و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی عضو کومکون، عنوان جهان دوم را به خود گرفتند، و بقیة کشورهای جهان نام «جهان سوم» را یدک کشیدند.

در این میان ابهاماتی به وجود آمد. برخی از کشورهای جهان سوم، از جمله جمهوری خلق چین، ویتنام،کوبا و گروهی از کشورهای اروپای جنوبی از جمله یونان، پرتغال و ترکیه،و چند کشور آسیایی از جمله کره جنوبی، کره شمالی، سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین و تایلند،و کشورهای برزیل، مکزیک، آرژانتین در امریکای لاتین، و نیز کشورهای عرب نفت خیز خاورمیانه از جمله کشورهایی بودند که درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی آنها به مراتب بیش از بقیة کشورهای این گروه بود. بنابر این برای کشورهای فقیر جهان سوم از جمله برخی ازکشورهای فقیر افریقایی مانند موریتانی، سنگال، بورکینافاسو، ساحل عاج، و چند کشور آسیایی از جمله بنگلادش، افغانستان و پاکستان، و چند کشور آمریکای لاتین مانند هائیتی، اوروگوئه، پاراگوئه و اکوادور اصطلاح جهان چهارم به وجود آمد. اما بدیهی است که در میان همه کشورهای جهان، چه در روستاها و چه در شهرها، حتی در ثروتمندترین کشورهای جهان، چه در روستاها و چه در شهرها، حتی در ثروتمندترین کشورهای جهان، یک جهان چهارم نیز وجود دارد.

از سوی دیگر، با دگرگونی ساختار سیاسی _اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای سوسیالیستی اروپای شرقی، ا ز اواخر دهة 1980 و اوایل دهة 1990، تقسیمبندی جهان به جهانهای اول، دوم، سوم و چهارم نیز دگرگون شد. اکنون میتوان بسیاری از کشورهای جهان اول سابق را در کنار چند کشور جهان دوم سابق (مانند روسیه) به منزله کشورهای جهان اول قلمداد کرد و شماری از کشورهای اروپای شرقی، همراه با چند کشور از کشورهای جهان سوم سابق ( مانند چند کشور مذکور در جنوب، جنوب شرقی و شرق آسیا) را که طی دو دهة اخیر رشد اقتصادی قابل ملاحظهای داشتند، جزو جهان دوم طبقهبندی کرد و سرانجام بقیة کشورهای جهان سوم و چهارم سابق را به همراه شماری از کشورهای جهان دوم سابق (بویژه شماری از جمهوریهای تازه استقلال یافتة شوروی سابق) به منزلة جهان سوم به شمارآورد. در این صورت، شاید این معنا از جهان سوم به معنای اصطلاح «کشورهای پیرامون» در نظریة نظام جهانی سه رتبهای امانوئل و الرشتاین نزدیکتر باشد.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:مورخ كشف واختراعات دنيا, :: 13:42 ::  نويسنده : افسانه


مورخان دوره های کشف و اختراعات بشر را به چند دوره تقسیم می کنند. 1000 میلادی تا 1300 میلادی، 1300 میلادی تا 1400 میلادی، 1500 میلادی، 1600 میلادی و... . در ایم مطالب جدول زمانی کوتاه و مختصری از این دوره‌های زمانی خواهیم دید.

قرون وسطی، سال هایی که علم و دانش سرکوب می شد. ولی در همین دوران کشفیات و اختراعات بزرگی صورت گرفت و دانشمندان بزرگی در این سال ها زندگی می کردند.
سال های 1000 میلادی تا 1400 میلادی
*سال 1023:اولین پول کاغذی در چین چاپ شد.
*سال 1045:اولین چاپ قابل جا به جایی در چین
*سال 1050:کمان پولادی در فرانسه ساخته شد.
*سال 1182:قطب نما اختراع شد.
*سال 1200:اولین دکمه لباس ساخته شد.
*سال 1202:سیستم شماره گذاری هندی-عربی توسط ریاضیدان ایتالیایی، فیبوناچی، به غرب آورده شد.
*سال 1249: Rodger Bacon فورمول باروت را بدست آورد.
*سال 1250:اختراع تفنگ در چین.
*سال 1268-1289:اختراع عینک.
*حدود 1280سال :اختراع ساعت های مکانیکی.
*حدود سال های 1285- 1290:ساخت آسیاب های بادی.
*سال 1295:ساخت شیشه های مدرن در ایتالیا.
*سال 1328:شاخت نخستیم اره.
*سال 1366:اولین تفنگ های دستی.
 
سال های 1400 میلادی تا 1500 میلادی
این دوره با یک اتفاق بزرگ همراه بود؛ آغاز دوره رونسانس. پس از دروان تاریک قرور وسطی، بازگشت به علم و تحقیق شروع شد. از اختراعات و کشفیات بزرگ این دوران می توان به بهبود ناوبری و کشتیرانی اشاره کرد. همچنین در این دوران دستگاه های چاپ قابل جا به جا گسترش یافت و به سبب همین امر نوشتن آسان تر گشت و کتاب ها ارزان تر شدند و راحت تر در دست رس عموم قرار می گرفتند.
*سال 1400:ساخت اولین توپ گلف و پیانو!
*سال 1411:اولین ماشه اسلحه ساخته شد.
*سال 1420:اولین نقاشی های رنگ روغن کشیده شدند.
*سال 1421:اولین جک چرخ دنده ای در فلورانس ساخته شد.
*سال 1450:اولین عینک مخصوص افراد نزدیک بین ساخته شد.
*سال 1455:یوهانس گوتنبرگ اولین ماشین چاپ را طراحی و تولید کرد.
*سال 1475:اولین تفنگ های لوله بلند در ایتالیا و آلمان ساخته شدند.
*سال 1485:اولین حق کپی رایت به عنوان حق شناخته شد.
*سال 1494:لدوناردو داوینچی به طور جدی طراحی های خود در مورد ماشین پرنده را ارائه کرد. در همین سال های اولین نقشه جهان توسط Martin Behaim ارائه شد.
 
سال های 1500 تا 1600 میلادی
قرن 16 میلادی دوران تغییر بی نظیری در علم، سیاست، مذهب و ادبیات بود. در سال 1543 کوپرنیک نظریه جنجالی خود را اعلام کرد. نظریه ای که در آن عنوان می شد زمین مرکز عالم نیست و زمین به همراه باقی سیارات به دور خورشید در چرخش اند.
در طول قرن 16 ، در نظریه های ریاضی ، گیتی شناسی ، جغرافیا و تاریخ طبیعی پیشرفت هایقابل توجهی اتفاق افتاد. اختراعات برجسته قرن 16 مربوط به زمینه های مهندسی ، استخراج معادن ، ناوبری و هنرهای نظامی بودند.
*سال 1510:لئوناردو داوینچی اولین چرخ افقی آبی را طراحی کرد. در حدود همان سال ها ساعت جیبی توسط Peter Henlein ساخته شد.
*سال 1565:اولین مداد گرافیتی توسط Conrad Gesner ساخته شد.
*سال 1569:اولین نقشه Mercator توسط Gerard Mercator ارائه شد.
*سال 1589: William Lee که یک مرد انگلیسی بود اولین ماشین بافنگی خود را ساخت.
*سال 1590: Zacharias Janssen اولین میکروسکوپ مرکب را طراحی کرد.
*سال 1593:گالیله اولین دما سنج آبی خود را ساخت.
 
سال های 1600 تا 1700 میلادی
قرن 17، قرن دانشمندان بزرگ است. افرادی چون اسحاق نیوتن، گالیله، رنه دکارت، بلز پاسکال و.. این قرن را به قرنی مبدل کردن که تاریخ بشریت به آن افتخار کند.
*سال 1608:اولین تلسکوپ بازتابی توسط Hans Lippershey ساخته شد.
*سال 1620:اولین زیردریایی با نیروی انسانی توسط Cornelis Drebbel ساخته شد.
*سال 1625:یک مرد فرانسوی به نام Jean-Baptiste Denys روش جدیدی برای انتقال خون کشف کرد.
*سال 1629:توربین بخار توسط Giovanni Branca ساخته شد.
*سال 1636:اولین ریزسنج به وسیله W. Gascoigne اختراع شد.
*سال 1642:پاسکال فرانسوی اولین ماشین جمع کننده را ساخت.
*سال 1643:اولین بارومتر ساخته شد.
*سال 1650:پمپ هوا توسط Otto von Guericke طراحی شد.
*سال 1656:اولین پاندول ساعتی توسط Christian Huygens.
*سال 1671: Gottfried Wilhelm Leibniz اولین ماشین حساب را طراحی کرد.
*سال 1698: Thomas Savery انگلیسی اولین پمپ بخار را ساخت

 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:پدر علوم مختلف, :: 13:15 ::  نويسنده : افسانه

پدر اتم : انيشتن ( آلماني )

پدر برق : اديسون ( آمريكايي )

پدر تاريخ : هرودوت ( يوناني )

پدر چاپ : گوتنبرگ ( آلماني )

پدرسينما : لومير ( فرانسويي )

پدر شعراروپايي : هومر ( يوناني )

پدر شعر فارسي : رودكي (ايراني )

پدر شيمي : جابربن حيان (عراقي )

پدر موسيقي : پاگاني ني ( ايتاليايي )

پدرطب : بقراط (يوناني )

پدر موشك :گدارد ( آمريكايي )

پدر فلسفه : ارسطو (يوناني )

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان